Dit betreft de basisopleiding tot huisartsenpost chauffeur, waarbij de opdrachtgever moet voldoen aan de eisen die gesteld worden door het Sociaal Fonds Taxi (SFT)
De chauffeur wordt volledig conform deze eisen opgeleid en voorbereid op het IBKI examen.
Voor meer info kijkt u op https://www.sfmobiliteit.nl/werkgever/opleidingen-sfm/huisartsenchauffeurs-1
Indien gewenst kunnen wij deze training aanvullen met een opleiding EHBO / Reanimatie inclusief AED bediening en een training Medisch Assisterend Handelen.
De tarieven voor deze trainingen zijn op aanvraag!
Onze algemene voorwaarden zijn van toepassing op de levering van al onze diensten.
Kenmerken training
- \1 OGS voertuig
- \2 cursisten per voertuig
- \Training openbare weg OGS
- \Koffie / Lunch inclusief per trainingsdag
- \Volledige eindrapportage en reflectieverslag kandidaat
- \IBKI theorie examen
- \EHBO inclusief reanimatie en AED tegen meerprijs
- \1 instructeur
- \Training openbare weg-regulier
- \Theorie rijvaardigheid regulier en OGS
- \Certificaat van bekwaamheid
- \Bevoegdheidspas OGS (na aanmelding SFM)
- \IBKI Praktijk examen
- \Medisch assisterend handelen op aanvraag en tegen meerprijs
Lessen
Theorie rijvaardigheid regulier en OGS (1 dag)
De theorie van het rijden met OGS is geen hogere wiskunde, maar door de vele artikelen van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) en de WegenverkeersWet (WVW) kan dit nog al eens verwarring veroorzaken bij toekomstige OGS chauffeurs.
We beginnen daarom altijd met een kennistoets (CBR theorie-examenniveau) om te kijken wat het aanvangsniveau is van de kandidaat.
Na een korte theoretische uitleg, welke ondersteund wordt door filmpjes uit de praktijk, is er tijd voor een interactieve discussie over toepassing van vrijstellingen en ontheffingen en blijkt vaak dat men het wel weet, maar dat de wijze van interpretatie van de vrijstellingen nog al uiteenloopt.
We behandelen uiteraard de belangrijkste zaken vanuit de brancherichtlijn en gaan aansluitend de weg op om alles in de praktijk te brengen.
Training openbare weg-regulier (1 dag)
Tijdens de training openbare weg regulier, wordt de kandidaat geleerd om op een verantwoorde en professionele wijze deel te nemen aan het verkeer, zoals verwacht wordt van een professionele chauffeur.
Zaken die hierbij aan bod komen zijn:
- Voertuigcontrole
- Zit- stuur houding
- Stuurbehandeling en voertuigbehandeling
- Deelname aan het verkeer
- Verkeersinzichtelijk handelen
- Gebruik maken van de “taal van de weg”.
- Gebruikmaken van een zogenaamd “ruimtekussen”.
- Zoveel als mogelijk gebruik maken van het “rollend vermogen” van het voertuig
- Opvangen van fouten en gedragingen van overige weggebruikers
- Non-verbaal gedrag en bedrijfsimago
Na deze 1 daagse training is de kandidaat weer opgefrist qua theoretische en praktische kennis en is deze zich ervan bewust waar de aandachtspunten liggen binnen zijn of haar functioneren als beroepschauffeur.
Training openbare weg OGS (5 dagen)
De training op de openbare weg OGS bestaat uit een trainingssessie van 2 x 8 uur aaneengesloten met maximaal 2 kandidaten per voertuig / instructeur.
Tijdens deze training wordt er gedurende 2 dagen een opbouw gemaakt in het uiteindelijk rijden van ritten, waarbij gebruik wordt gemaakt van Optische en Geluidsignalen.
Tijdens dag 1 wordt er teruggegaan naar een stuk basiskennis, zoals:
- Voertuigcontrole exterieur en interieur
- Bandenspanningcontrole
- Zithouding en stoelafstelling
- Stuurhouding en stuurbehandeling
- Deelname aan het verkeer tijdens normale omstandigheden
Hierna wordt een begin gemaakt met de volgende items:
- Deelname aan het verkeer met gebruikmaking van vrijstellingen en ontheffingen
- Uitleggen en demonstreren van een rit met OGS
Tijdens dag 2 t/m 5 wordt er teruggeblikt op hetgeen geleerd is tijdens de voorgaande dagen en wordt er een vervolg gemaakt met de uitbreiding en beheersing van de vaardigheden en competenties die nodig zijn om een veilige rit te kunnen uitvoeren met gebruikmaking van Optische en Geluidsignalen.
Hierbij wordt er expliciet aandacht besteed aan de volgende zaken:
- Het in en uitschakelen van de OGS (hoe doet men dit veilig zonder de medeweggebruikers onnodig te hinderen)
- Het zoeken van de vrije werkruimte tijdens het rijden met OGS
- Het tijdig maken van keuzes in de te rijden en te volgen route
- Het omgaan met onverwachte gedragingen van overige weggebruikers op de route
- Het naderen, oprijden en oversteken van (voorrang) kruisingen
- Het berijden van rotondes
- Het optreden van negatieve krachten ten opzichte van het comfort en de snelheid
- Het rijden van een veilige en comfortabele lijn
- Het in- en uitvoegen op autosnelwegen
- Het berijden van de vluchtstrook conform de brancherichtlijn met OGS
- Het berijden van de vluchtstrook met oranje alternerende verlichting
- Wat te doen als er schade gereden wordt tijdens een rit met OGS
- Communicatie met de overige weggebruikers, zowel non-verbaal als verbaal
- De fysieke en mentale effecten van een OGS rit op de bestuurder van het OGS voertuig
- De persoonlijke leerdoelen van de kandidaat
Aan het eind van de 5e dag zal er een 2 tal ritten gereden worden met OGS, welke als examenritten worden aangemerkt en waarbij de kandidaat volledig zelfstandig keuzes dient te maken om de rit conform de brancherichtlijn en zonder gevaar voor zichzelf en de weggebruikers uit te voeren.
Indien deze 5 dagen én de 2 examenritten met een positieve beoordeling worden afgesloten is de kandidaat geslaagd en er klaar voor om als beginnend OGS bestuurder deel te nemen aan het verkeer en de opgedragen werkzaamheden uit te voeren.